dimecres, 28 d’octubre de 2015

LA CASTANYADA I LA CASTANYA

LA CASTANYADA I LA CASTANYA

Una de les festes més importants de la tardor és la Festa de Tots Sants, la Castanyada i el Dia dels Morts, que se celebra entre el 31 d'octubre i l'1 de novembre. Segons la tradició popular, aquestes dates són el moment de l'any en què s'interrelacionen el món dels vius i el dels morts. Però d’on ve la tradició de menjar moniatos, panellets i castanyes en aquestes dates?
Segons diuen alguns cronistes aquesta tradició de menjar castanyes, molt arrelada a tot Catalunya, es va iniciar durant la nit que va del dia de Tots Sants (1 de novembre) al Dia dels Morts (2 de novembre). Fa anys, durant aquesta vetllada, els campaners de les esglésies no paraven de fer sonar les campanes per avisar els veïns de l'arribada del moment de pregar pels seus difunts. El gran cansament que produïa moure les rudimentàries estructures dels campanars durant tantes hores feia necessari poder refer forces. Per això, els campaners s’enduien castanyes, el fruit que més abundava en aquesta època de l’any, i alguna ampolla de vi dolç, per fer-les passar millor i, a la vegada, combatre el fred en els pocs moments de descans. A finals del segle XVIII, el costum de menjar castanyes en aquest dia s’havia generalitzat a tot el territori. Així van aparèixer les castanyeres que es van fer molt populars pels carrers de pobles i ciutats, fins que es van convertir en tota una institució.

LA CASTANYA és el fruit del castanyer, és una fruita seca d’alt valor energètic, rica en vitamines i baixa en greixos que ens pot ajudar a protegir-nos del fred de l’hivern. El seu component principal són els hidrats de carboni, aproximadament un 40%, mentre que en la resta de fruites seques ronden el 15-20%. A més, conté moltes menys proteïnes i greixos que la resta de fruites seques; per tant, malgrat ser una font d’energia adequada en situacions d’esforç, no és tan calòrica com d’altres. També cal destacar el seu contingut en potassi, recomanable en casos d’hipertensió, i en àcid fòlic, molt beneficiós durant l’embaràs. És font també de fibra (millora trànsit intestinal, però persones amb trànsit intestinal dèbil els pot provocar flatulències, per tant, no abusar) i vitamines antioxidants com la E i la B3.
              
És doncs un aliment nutritiu que aporta escalfor al nostre organisme i, per tant, recomanable en èpoques de fred i persones dèbils i fredoliques o amb esgotament físic i/o mental.


RECEPTES:
Crema nutritiva i energètica per esmorzar (d’Olga Cuevas): amb aquest plat no necessitareu picar entre hores i podreu aguantar perfectament fins a l’hora de dinar i, a més, és apte per a persones celíaques perquè no conté gluten. Per a 4-6 persones:
-        100 g de fajol
-        20 g d’arròs integral 
-        100 g de castanyes seques que hagin estat tota la nit en remull
-        600 ml d’aigua tèbia
Poseu tots els ingredients en una olla i afegiu-hi les espècies que més us agradin, que alhora us ajudaran a digerir millor el plat i li donaran un sabor agradable; podeu triar entre la ratlladura d’una llimona ecològica, anís estrellat, una branqueta de canyella, llavors de fonoll, clau o gingebre…. Els primers minuts ho heu de coure a foc fort i quan comenci a bullir retireu l’escuma que es crea. Ho tapeu bé i deixeu el foc al mínim durant ¾ d’hora (si és a pressió) o 1 ½ hora si és una olla normal. Al moment de servir, hi podeu afegir un grapadet de panses o una orellana natural tallada a trossets per donar-li un gust més dolç. Com que és un plat que tarda una estona a fer-se, el podeu preparar el cap de setmana o el vespre abans, i l’endemà al matí n’escalfeu la part que vulgueu afegint-hi una mica de beguda d’arròs. Així ho podeu guardar a la nevera per a 2 o 3 dies. Recepta extreta del curs de Cuina Naturista i terapèutic d’Olga Cuevas a l’IPF Sanitària Roger de Llúria.

Sopa de castanyes i ceba:
-        1 bol de castanyes cuites
-        1 bol de ceba picada
-        ½ cullerada de postres de gingebre ratllat
-        1 branca de farigola
-        Sal o sal d’herbes
-        1 cullerada sopera d’oli de sèsam o d’oliva
-        1 cullerada soper de barreja d’anís, fonoll i comí.

 

Remullar tota la nit les castanyes seques.
Coure les castanyes amb una mica de sal: a l’olla a pressió mitja hora i amb olla normal 1 hora. Ofega a una cassola la ceba picada amb una mica d’oli. Afegeix dos bols d’aigua i les castanyes cuites, afegeix mitja culleradeta de gingebre ratllat, sal i una branca de farigola. Afegeix la barreja de llavors d’anís, fonoll i comí amb una gasa. Coure tot junt 10min. Treure totes les herbes. Afegir un raig d’oli i passar-ho per la batedora. Recepta extreta del curs de Cuina Naturista i terapèutic d’Olga Cuevas a l’IPF Sanitària Roger de Llúria.


A LA BOTIGA TROBAREU CASTANYES I CASTANYA SECA DE VILADRAU. A MÉS A MÉS SI VOLEU PANALLETS EN TENIM NORMALS, SENSE SUCRE I SENSE GLUTEN. SI PEL CONTRARI SOU CUINETES I PREFERIU FER-VOS-ELS VOSALTRES TAMBÉ TENIM TOTS ELS INGREDIENTS NECESSARIS! I TAMPOC PODEN FALTAR A LA FESTA ELS MONIATOS! 

BONA CASTANYADA PER A TOTHOM!